UYAP SMS BİLGİ SİSTEMİ HAKKINDA AKLA GELEBİLECEK SORULAR

1- Kişisel verilere TC Kimlik numarası bilgisine sahip tüm kişiler tarafından erişilebilmesi hukuken doğru mudur?
SMS Projesi ile sorgulanabilen bilgiler dosyaların durumunu belirten kapak bilgilerini ihtiva etmekte olup, içerikler hazırlanırken kişisel verilerin veya hukuken sorun oluşturacak veriler projeye dâhil edilmemiştir. Proje kapsamındaki SMS’ler kişilerin takip etmek için yargı birimlerine şahsen gidip, kalemlerden öğrenebildikleri bilgilerin herhangi bir bürokratik süreç işletilmeden doğrudan erişilebilir hale getirilmesini sağlayacak içeriklerdir.

2- Proje ne kadar sürede tamamlanmıştır. Maliyeti nedir?
Proje yaklaşık 6 aylık bir çalışma sonucunda tamamlanmış olup, mevcut UYAP Bilgi Sistemi altyapısı kullanıldığı ve Adalet Bakanlığının kendi kaynakları ile hazırlandığı için ayrıca bir maliyet söz konusu olmamıştır.

3- Gönderilen SMS’lerin hukuki mahiyeti nedir? Tebligat yerine geçecek mi?
Gönderilen SMS’ler bilgi amaçlı olup, tebligat niteliğinde değildir. Ancak CMK’nın 43. Maddesinde tanıkların her türlü araçla çağrılabileceği düzenlenmiştir. Bu kapsamda hüküm ifade edecektir. Ancak aynı madde gereğince çağrı kağıdına bağlanan sonuçlar SMS ile bildirimlerde uygulanamayacaktır.

4- Gönderilecek SMS’lerin ücretlendirilmesi nasıl yapılacaktır?
Gönderilen SMS’ler, FİRMA’nın standart SMS tarifesi üzerinden 1 TL (vergiler dahil) olarak ücretlendirilecektir. Eğer hatalı mesaj gönderilmiş ise veya talebe uygun kayıt yok ise, bu durumlarda gönderilen SMS’ler ücretlendirilmeyecektir.

5- SMS’lerin içeriği tutuluyor mu? Loglama yapılıyor mu?
SMS ile yapılan sorgulamalar ve sistem tarafından gönderilen SMS’lerin içeriği hangi dosyadan gönderilmiş ise dosya kayıtlarına herkesin görebileceği şekilde yansımaktadır.
Ör: 01.01.2008 Tarihinde 0 5.. 567 87 65 Numaralı cep telefonundan temyiz bilgisi sorgulandı. Cevap olarak “Dosya 01.12.2007 tarihinde temyize gönderilmiştir.” bilgisi gönderildi.

6- Sistemin yoğun kullanılması UYAP’ta herhangi bir kilitlenmeye sebep olabilir mi?

      SMS ile gelen sorgulama talepleri kullanılan bir alt yapı ile sistemin yoğunluğuna göre kuyruğa alınmakta ve cevaplanmaktadır. Ayrıca SMS içeriklerinden kaynaklanan sorgulamalar sisteme en düşük yük getirecek şekilde tasarlanmış olduğundan böyle bir durum oluşması beklenmemektedir. 

7- Sorgu içerikleri nasıl öğrenilecektir?
Sorgu içerikleri 1 Nisan 2008 tarihi itibariyle Adalet Bakanlığının internet sayfasında yayımlanarak ve sürekli erişilebilir tutulmaktadır. Kullanıcılardan gelecek talebe göre servisler arttırılacaktır.

8- Proje kapsamında vatandaşa hangi birimlerde yer alan bilgilere erişilebilecektir.
Bu kapsamda Türkiye’nin tamamında hukuk mahkemeleri, ceza mahkemeleri, icra daireleri, adli tıplar, Cumhuriyet başsavcılıklarının karara bağlanan hükümleri, idare mahkemeleri, bölge idare mahkemelerinde yer alan yargılamaya ilişkin ve iş akış onayı tamamlanmış bilgiler sorgulanabilecektir ve bu bilgilerin UYAP Bilgi Sistemi tarafından otomatik gönderilmesi için abone olunabilecektir.
(Onay çıktığı taktirde Cezaevleri ve Yargıtay’da kapsama dahil edilecektir.)

9- Avukatlar ve kurumlar sistemden faydalanabilecek midir?
Avukatlarda aynı vatandaşlar gibi tüm hizmetlerden faydalanabileceklerdir. Vekil oldukları dosyada kendi TC Kimlik numaralarını kullanacaklar ve mesajın başına ilave olarak AV ifadesini ekleyeceklerdir.
Kurumlar ile ilgili alt yapı çalışmaları tamamlanmış olup, kurumlar taraf oldukları dosyaları MTK (Merkezi Tüzel Kişilik Numarası) sorgulamak suretiyle sistemden faydalanabileceklerdir. Bu konudaki çalışmanın 3 ay içerisinde tamamlanması planlanmaktadır.

10- Gönderilen bilgilerin delil niteliği var mıdır?
Gönderilen SMS’ler sistem tarafından dosyadaki bilgilere göre otomatik oluşturulmakta olup, bilgilendirme amaçlıdır. Bunların delil niteliği taşıyıp taşımadığı hususunun taktiri yargı birimlerine aittir.

11- İlk SMS ile kişiye bilgi verileceği belirtiliyor. Kişinin cep telefonu numarasını nasıl tespit edeceksiniz?
Nüfus hizmetleri kanunun Geçici 1. Maddesi gereğince 29.04.2008 tarihinden itibaren kurumlar ve tüzel kişiler işlemlerinde T.C. Vatandaşlık kimlik numarası kullanmak zorundadırlar. Bu kapsamda UYAP Bilgi Sisteminde mümkün olan tüm taraflar için uzun süreden beri T.C. Vatandaşlık kimlik numarası zorunlu olarak kullanılmakta olup, aynı eşleştirme GSM operatörleri tarafından da yapıldığından, UYAP üzerinden gönderilen TC Kimlik numarasına ait cep telefonu bilgisi GSM operatörü tarafından eşleştirilerek ilgilinin cep telefonuna ilk bilgi mesajı gönderilecektir.

12- Yurtdışında yaşayan vatandaşlarımız da bu hizmetten faydalanabilecek mi?
AVEA, TURKCELL ve VODAFONE abonesi olan kullanıcılar yurt dışında da bu hizmetten faydalanabileceklerdir.

13- Sabit telefonlardan da bu hizmet kullanılabilecek mi?
Türk Telekom Genel Müdürlüğünün de sisteme dâhil olması halinde, sabit telefonlardan da bu hizmeti kullanmak mümkün olabilecektir.

Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı Tarafından Hazırlanmıştır. 2014